انرژی میادین ایران از دست رفته است/ استراتژی‌های کلاسیک توسعه پاسخ نمی‌دهد

مدیرعامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به ضرورت و چالش‌های توسعه به بیان استراتژی توسعه پرداخت و گفت: شاید روزی عوامل بقاء، آب و هوا و غذا بود؛ اما امروز انرژی است و کسانی حکمرانی جهان را در دست دارند که در حوزه انرژی حرف برای گفتن داشته باشند.

7686786

سلبعلی کریمی در پنلی با موضوع «طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز» که در دومین روز کنگره بین‌المللی شرکت‌های اکتشاف و تولید برگزار شد؛ با اشاره به راه‌های نرفته ایران با توجه به پتانسیل‌های موجود، گفت: برای رسیدن به اهداف عالی، نیاز به استراتژی، شناخت چالش‌ها و تنظیم برنامه قابل اجرا داریم. توسعه میادین صرفا کار فیزیکی نیست؛ بلکه برتری‌ای به ما می‌دهد که بتوانیم خود را متمایز کنیم.

وی با اشاره به اینکه «E&Pها در بالادست و IOCها در تکمیل زنجیره صنعت نفت فعال هستند»، گفت: پس از اکتشاف، تجاری بودن میدان را ابتدا ارزیابی و بر اساس آن اولویت بندی و سپس بار دیگر ارزیابی‌ می‌کنیم.

این مدیر صنعت نفت ایران گفت: به دلیل اینکه میادین ما نیمه عمر خود را طی کرده‌اند، انرژی میادین از دست رفته است؛ گرچه نفت درجا دارند. بنابراین، باید فعالیت‌های تولید ثانویه و ثالثیه را انجام دهیم و هزینه سرمایه‌گذاری بالا می‌رود.

کریمی با اشاره به اینکه «مهندسین نفت به دنبال افزایش ضریب بازیافت هستند»، گفت: R/P ما بالای ۱۰۰ و در سایر کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰ تا ۲۲ است. بسیاری از شرکت‌های در ارتباط با ما تکنولوژی دارند؛ اما تکنولوژی برتر ندارند.‌ تکنولوژی تابع زمان و نیاز و عامل رقابت است. امروز استراتژی‌های کلاسیک پاسخگو نیستند و باید به روز باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به مبانی استراتژیک گفت: قراردادهای بای بک، یک مشکل داشت و این که دیگر پیمانکار تعهدی برای تولید نداشت. کشورهای همسایه با جذاب کردن قراردادها سرمایه‌گذاران را جذب کردند. خوشبختانه اکنون بخش خصوصی سرمایه‌گذار می‌تواند بهره‌برداری نیز کند.

وی با اشاره به چالش‌های توسعه میادین نفت و گاز گفت: توسعه میادین پیچیدگی با اثرات مالی و تکنولوژی دارد. بنابراین، نیاز به سرمایه و تکنولوژی است. هر جا که این‌ها فراهم نباشد طرح‌های توسعه مانند جوجه تیغی شده، در پوست خود فرو می‌روند و اثربخشی ندارد.

کریمی همچنین با اشاره به گذشتن نیمه عمر جاه‌های نفت، تغییرات آب و هوایی و ریزگردها به عنوان چالش‌های موجود، گفت: تا زمانی که در تخلیه طبیعی هستیم، حتی در همین زمان نیز بازدهی چاه را درنظر نمی گیریم. ما در افق ۱۰ ساله در سطح جهانی نیاز داریم که در بازار انرژی ثبات داشته باشیم. ما به برنامه‌ای نیاز داریم که بتوانیم روند تحولات انرژی را مانیتور کنیم؛ چرا که روند این تحولات دست ما نیست. از سوی دیگر، انرژی‌های تجدیدپذیر جهان را به سمتی می‌برد که نیاز به سوخت مایع کاهش باید.

 کریمی تاکید کرد: همه چیز تابع دولت است و تا زمانی که اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل نشود، مشکل خواهیم داشت. یک زمانی نفت فراوان و مشتری بلندمدت داشتیم، تولید صیانتی معنا داشت؛ اما امروز که باید هزینه‌ها حداقل و درآمدها حداکثر شود. پاسخگویی به نیاز جوانان و میانسالان کشور از این منابع انجام می‌شود، باید اثربخشی اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه «به لحاظ ذخیره نفت و گاز در دنیا اول هستیم و ۱۱۰ سال هم سابقه داریم و این مزیت ماست»، گفت: به دلیل اینکه نگاه مهندسی در کشور درست نیست، هزینه زندگی در کشور بالا رفته است؛ باید در مهندسی تغییر نگرش داشته باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به مزیت‌های ایران، گفت: ما بیشترین نیروهای ماهر و متخصص را در منطقه و رتبه سه تا چهار را در جهان داریم‌، تولید در ایران با هزینه کمتر صورت می‌گیرد. البته روش‌های مدیریت به روز را نداریم و این کار در این سیستم دولتی امکان پذیر نیست. تهدید ما نیز رقبای ما هستند.

کریمی با تاکید بر اینکه «ما نیاز به تکنولوژی پیشرفته داریم»، گفت: باید شرایط را برای شرکت‌های E&P فراهم کنیم که بتوانند در فضای بین‌المللی فعال باشند.

وی تصریح کرد: هیچ جای دنیا سرمایه نفت و گاز را به اندازه ایران تخریب و برای آن چالش ایجاد نمی‌کنند. اگر چیزی را نمی‌دانیم، یاد بگیریم؛ نه آنکه آن را تخریب کنیم.

اشتراک ‌گذاری

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  1. سئو فاکس | سئو سایت - بهینه سازی سایت - Seofox.ir
  2. آموزش رایگان سئو سایت توسط سئو فاکس؛ یادگیری سئو بیسیک و پرو
  3. لیست الگوریتم گوگل در سئو - سئو فاکس [Seofox.ir]
  4. بهینه سازی وب سایت - سئو و بهینه سازی سایت - سئو فاکس
  5. مفاهیم سئو - مفهوم سئو - کانسپت سئو - Seofox.ir
  6. خدمات سئو و بهینه سازی سایت - خدمات SEO سایت - سئو فاکس
  7. منابع سئو - منبع آموزش سئو - منبع های یادگیری سئو - Seofox
  8. موتورهای جستجو - مقالات سرچ انجین - سئو فاکس - Seofox.ir
  9. نمونه کار سئو - نمونه کارهای سئو سایت | سئو فاکس
  10. درباره سئو فاکس - شرکت سئو فاکس - Seofox.ir
  11. سئو چیست؟ تعریف سئو از زبان سئو فاکس - سئو سایت برای گوگل
  12. نمونه قرارداد سئو و طراحی سایت از سایت سئو فاکس [Seofox.ir]
  13. سئو کلاه خاکستری چیست؟ آموزش سئو گری هت [Seofox.ir]
  14. تعریف Robots.txt چیست؟ نقش Robots.txt در سئو [آپدیت 2022]
  15. تعریف موتور جستجو وب چیست؟ بهترین موتورهای جستجو - سئو فاکس
  16. چگالی کلمات کلیدی چیست؟ چگالی کلمات کلیدی در سئو - Seofox.ir
  17. مزرعه لینک چیست؟ لینک فارم - آموزش حرفه ای سئو با سئو فاکس
  18. آنالیز سئو سایت - تست SEO سایت - چکاپ SEO Site توسط سئو فاکس
  19. الگوریتم پیج رنک گوگل چیست؟ Page Rank - سئو فاکس - Seofox.ir
  20. تحقیق کلمات کلیدی با به کارگیری UGC؛ کیورد ریسرچ - Seofox.ir
  21. پروپوزال سئو سایت - پروپوزال SEO سایت سئو فاکس دات آی آر
  22. سئو کلاه سفید چیست؟ آموزش سئو White Hat سفید - Seofox.ir
  23. شرکت سئو چیست؟ سئو فاکس بهترین شرکت سئو در ایران - Seofox.ir
  24. گوگل بات چیست؟ Googlebot چیست - بهترین آموزش سئو [Seofox.ir]
  25. تکنیک های سئو - آموزش بهترین روش های سئو سایت [Seofox.ir]
  26. لینک شکسته چیست؟ بروکن لینک - Broken Link - Seofox.ir
  27.  توضیحات متا چیست؟ درباره سئو متا دیسکریپشن - سئو فاکس
  28. تعریف انکر تکست چیست؟ متن لینک شوند - Anchor Text - Seofox
  29. سئو تکنیکال چیست؟ آموزش Technical SEO - سئو فاکس
  30. سفارش سئو سایت - خدمات سئو حرفه ای؛ سئو فاکس دات آی آر
  31. سئو داخلی چیست؟ آموزش On-page SEO آن پیج سئو - Seofox.ir
  32. سئو خارجی چیست؟ آموزش سئو Off Site آف پیج - Seofox.ir
  33. ابزار سئو - بهترین ابزارهای سئو - SEO Tools - سایت Seofox.ir
  34. مشاوره سئو - خدمات مشاوره سئو سایت توسط وب سایت سئو فاکس
  35. لینک بیلدینگ چیست؟ تعریف Link Building ساخت لینک - Seofox.ir
  36. برندینگ چیست؟ آموزش سئو از صفر تا صد رایگان - سئو فاکس
  37. لوکال سئو چیست؟ آموزش سئو محلی از بخش آموزش SEO سئو فاکس 
  38. قیمت سئو سایت - بهترین سایت خدمات سئو ایران - سئو فاکس 
  39. آموزش سئو وردپرس - یادگیری سئو مبتدی تا پیشرفته - سئو فاکس 
  40. کتاب سئو | لیست بهترین کتاب های آموزش سئو سایت - سئو فاکس
  41. لینک سازی چیست؟ آموزش لینک - آزمایشگاه تخصصی سئو - سئو فاکس
  42. اخبار سئو؛ آشنایی با سئو یا بهینه سازی موتور جستجو؛ سئو فاکس
  43. تگ H1 چیست؟ دوره جامع آموزش سئو توسط احسان اسکندری سئو فاکس
  44. شروع سئو؛ دوره رایگان آموزش SEO از مبتدی تا پیشرفته سئو فاکس
  45. مقالات سئو؛ آموزش سئو SEO کامل و حرفه ای از ۰تا۱۰۰ سئو فاکس 
  46. پنالتی گوگل چیست؟ Google Penalty رفع جریمه گوگل - Seofox.ir
  47. آموزش Disavow و حذف بک لینک های اسپم مخرب - Seofox.ir
  48. بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل - Seofox.ir - مانیتور کلمات
  49. الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟ Google penguin سئو - Seofox.ir
  50. الگوریتم گوگل دنس چیست؟ Google Dance - رقص گوگل - Seofox.ir
  51. اموزش سئو محتوا - Content SEO - سئو در تولید محتوا - Seofox
  52. دامین اتوریتی چیست؟ تعریف Domain & Page Authority - سئو فاکس
  53. آموزش ثبت سایت در گوگل - معرفی سایت و وبلاگ - Seofox.ir
  54. تگ و متا تگ های مهم در سئو - SEO Tags سئو - Seofox.ir
  55. تاثیر هاست بر سئو - Host SEO - سئو هاست - Seofox.ir
  56. سئو دامنه - آموزش Domain SEO - نام دامنه در سئو - Seofox.ir
  57. لینک نوفالو چیست؟ Nofollow Link - کد نوفالو - Seofox.ir